Het verbeteren van je klantenservice: wat kun je leren van het kopen van je eerste huis?

Je klantenservice verbeteren en je eerste huis aankopen. Twee werelden die mijlenver uit elkaar liggen. Zo lijkt het. De uitdagingen die ze met zich meebrengen zijn namelijk verrassend vergelijkbaar. Chaos en frustratie zijn het resultaat als je het niet op de juiste manier aanpakt. En dat is hartstikke jammer, want zo moeilijk is het verbeteren van je klantenservice helemaal niet!

Weet jij het nog? Je eerste huis kopen? Enthousiast struin je Funda af en ja hoor, daar is ‘ie: je droomhuis. Niet wetende wat er allemaal op je afkomt als je voor het eerst een huis koopt, ben je nog volledig overtuigd: “dat gaat me prima lukken allemaal!” Alleen iedere keer vis je achter het net met overbieden. En dat is nog maar een klein onderdeel van het gehele proces waar het misgaat…

Vincent snapt geen zak van die huizenmarkt

Vincent raakt er ook steeds dieper in verzeild. Gefrustreerd tot op het bot, moet hij eerlijk bekennen dat hij werkelijk geen idee heeft waar hij mee bezig is. Hoe werkt dat hele spel eigenlijk in de huizenmarkt? Is dat charmante huis het geld wel waard of blijkt het een bouwval? Wat is een slim bod? Hoe zit het eigenlijk met die hele papierwinkel van koopcontracten, bouwkundige keuringen en die moeilijke notaristaal? Mmmm, een aankoopmakelaar inschakelen dan maar? HALLO HEE! Heb je gezien wat dat kost?

Snap jij wel hoe het zit met klantenservice?

Ondernemers die ooit vol energie gestart zijn, herkennen misschien wel iets van Vincents frustratie. Jij dacht: leuk, lekker mijn product of dienst aan de man brengen. Blijkt ineens dat klanten je ook gaan bellen als ze een vraag hebben of ontevreden zijn over iets. Zonder al te veel nadenken, zette je daarom haastig een klantenservice op. En dat, terwijl je al niet bepaald uit je neus zat te eten. Tijd voor een duidelijke structuur of strategie heb je niet genomen. Hoe werkt dat hele spel eigenlijk rondom klantenservice?

Klantenservice chaos

Hoe zet ik een klantenservice op? Hoe leid ik een klantenservice? Welke tools moet je eigenlijk aanschaffen om goede service te kunnen verlenen? Hoe richt ik systemen slim in? Moeten er mensen bij of doen we de dingen gewoon niet zo slim en hebben we het daarom zo giga druk? Over welke contactvolumes hebben we het eigenlijk? Hoe zet je een goede procesflow op? Hoe sturen we die hele boel operationeel slim aan? Mmmm, expertise inhuren dan maar? HALLO HEE! Heb je gezien wat dat kost?

Beide situaties kunnen overweldigend zijn, vooral als je onvoorbereid bent.

Verademing

Vincent besloot uiteindelijk tóch die aankoopmakelaar in te huren. WAT EEN VERADEMING! Had hij geweten dat hem dit zoveel zou brengen, had hij het gelijk vanaf de start gedaan. Stap voor stap krijgt hij de juiste begeleiding bij alles wat er op hem afkomt als je een huis koopt. Het levert hem rust én zijn droomhuis op. Maar belangrijker: een volgende keer weet hij precies wat hem te wachten staat en welke stappen hij moet nemen. Dus duur? Absoluut niet. Deze eenmalige investering verdient hij de rest van zijn leven dubbel en dwars terug.

Vaker met dit bijltje gehakt

Dus hey, jij daar, die struggelt met het verbeteren van je klantenservice? Als je geen idee hebt van hoe klantcontact processen precies in elkaar moeten zitten, welke tools nodig zijn, of er wel of geen mensen bij moeten, wat de kosten zijn, en belangrijker nog: de baten van je investeringen, of je nu slimme keuzes maakt die over twee jaar nog handig blijken, en hoe je de hele boel slim aanstuurt? Het helpt om iemand in te huren die vaker met dit bijltje heeft gehakt. Dan hoef jij niet meer de fouten te maken die ik ooit allemaal al maakte. Scheelt je veel chaos, tijd en frustratie!

Klantenservice verbeteren: praktische tips

Als je een huis wil aankopen, kan je online – na lang zoeken – ook vet veel tips vinden. En al die tips lezen? Dat kost tijd, die je waarschijnlijk niet hebt. Dus, hoe lekker is het als je het gewoon op een presenteerblaadje krijgt aangereikt?

Klantcontact verbeteren? Met deze 7 stappen kun jij vandaag al aan de slag!

Dus daarom hierbij alvast mijn tips voor het verbeteren van jouw klantenservice. En denk jij nu: Leuk die tips, maar ik schakel toch liever een ‘klantcontactmakelaar’ in met verstand van zaken? Je weet me nu te vinden.

Share the Post:

Gerelateerde berichten

Hai! Ik ben Cynthia: expert in leiderschap van klantcontact teams

Sinds 2006 heb ik als (eind)verantwoordelijke van klantcontactteams verschillende nationale én internationale miljoenenbedrijven geholpen om hun klantcontact afdeling te verbeteren. Merken waar ik mee heb gewerkt zijn onder andere Flinndal, MessageBird, NMBRS, BESTSELLER, Talpa Network en Budget Thuis. Hier heb ik diverse veranderingen doorgevoerd op het gebied van leiderschap, team dynamieken, processen en werkwijzen.

In 2021 ben ik bekroond tot Manager of the Year door de Customer Contact Management Association (CCMA).

Eind 2022 heb ik The Caring Company opgericht en adviseer ik bedrijven in het verbeteren van de klantcontactteams, door duurzame veranderingen door te voeren.

Ben je benieuwd of en hoe ik je kan helpen bij het verbeteren van jouw klantcontactteam? Boek dan een vrijblijvende matchcall in!

Tijdens deze matchcall bespreken we jouw uitdagingen en geef ik je gelijk 3 praktische tips mee die je vandaag al kunt toepassen om jouw klantcontactteam beter te laten functioneren.

Daarnaast kijken we samen of ik de juiste persoon ben om je verder te helpen.

Lijkt het je wat, boek dan hieronder direct jouw matchcall in!