Nationale Klantcontact Week: een feestje op het contactcenter is altijd een goed idee

Dit artikel verscheen op 19 februari 2024 op Ziptone en is geschreven door Erik Bouwer.

De Nationale Klantcontact Week (NKW) komt er weer aan. Het initiatief van de CCMA zorgt ervoor dat in heel Nederland klantcontactmedewerkers in het zonnetje worden gezet. Taart op de afdeling is altijd een goed idee, maar de CCMA vindt het ook belangrijk dat de rest van de organisatie zich laat zien.

Waar de NKW de afgelopen jaren grotendeels door sponsor Yource werd georganiseerd, is die klus nu bij Cynthia Mak belegd, actief in het vakgebied onder de naam The Caring Company en zelf voormalig CCMA Manager of The Year.

Dat Mak de week namens de CCMA organiseert, is onder andere mogelijk omdat zich drie nieuwe sponsoren hebben aangemeld: SUSARandstad en Custom Connect. Dat zorgt er ook voor dat er aan het eind niet één, maar drie prijzen voor de leukste initiatieven kunnen worden uitgereikt. En er wordt natuurlijk ingezet op méér deelnemende organisaties: het aantal van vorig jaar (circa 40) mag wat Mak betreft dit jaar verdubbeld worden.

Hoe werkt het ook al weer

Voor wie het nog niet kent of graag voor de eerste keer wil meedoen: de Nationale Klantcontact Week loopt van 15 tot en met 19 april en is bedoeld om klantcontactmedewerkers en hun werk in de schijnwerpers te zetten. Dat kan variëren van een bloemetje voor alle agents tot en met interactieve programma’s gedurende die week. De afgelopen jaren waren taart, ontbijtjes en foto-challenges veelvoorkomende activiteiten. De bedoeling is dat bedrijven en hun klantcontactteams zelf invulling geven aan de NKW, maar de CCMA mobiliseert en inspireert.

Mak licht toe: “Op de website vind je allerlei ideeën waarmee teams aan de slag kunnen, zowel voor een minimaal budget als een wat groter budget. Ook zijn er posters beschikbaar die gebruikt kunnen worden om de NKW binnen de organisatie onder de aandacht te brengen. Daarnaast organiseert de CCMA elke dag een challenge voor de teams. Die worden bewust klein gehouden, zodat het geen tijdrovende projecten worden. Iedereen kan meedoen en er zijn verder geen kosten aan verbonden.”

Social media

Wie kans wil maken op prijzen voor de meest originele initiatieven, moet zich wel aanmelden en ervoor zorgen dat de activiteiten op social media (LinkedIn en/of Instagram) gepost worden. Je kunt je ook inschrijven zonder mee te doen aan de challenges, bijvoorbeeld om te laten zien dat je de NKW een warm hart toedraagt. De jury (die nog moet worden ingevuld, aldus Mak) baseert zich onder meer op die socialmedia-uitingen van de teams. Bij de prijzen moet je denken aan een bijdrage voor een teamuitje.

Hoewel de CCMA het organiseert en de week aanwijst, is het karakter van de NKW verder nogal losjes. Mak: “Naast het moment van erkenning moet je het ook gewoon zien als een leuke break. Veel mensen in klantcontact zijn bezig met het oplossen van problemen van anderen – vaak ook door het bedrijf zelf veroorzaakt. Even de zinnen verzetten kan geen kwaad. En als je de NKW invult samen met je collega’s, is het ook nog eens goed voor de teambinding.”

Iedereen aanhaken?

Punt van aandacht zijn de thuiswerkers, erkent Mak. “Maar het programma duurt een week,” zegt ze. Die periode biedt voldoende kansen om creatief om te gaan met de uitdaging om mensen ook vanuit huis in het zonnetje te zetten.

Een feestje op het contactcenter is altijd een goed idee, maar hoe haak je de rest van de organisatie aan? Mak benadrukt dat het belangrijk is om ook de rest van de organisatie, die vaak weinig met klantcontact te maken heeft, te laten zien waarom klantcontact zo belangrijk is. “Je kunt de CEO aan de telefoon zetten, of andere afdelingen vragen om mee te komen luisteren of om de klantcontactmedewerkers een dagje te verwennen. Vorig jaar waren er bijvoorbeeld posters beschikbaar gesteld door de organisatie met de tekst ‘hé marketeer, wat was de laatste keer dat jij een klant hebt gesproken?’ Er zijn bedrijven die schema’s opstellen voor het laten meeluisteren van collega’s van andere afdelingen. Zo kan de Nationale Klantcontact Week ook weer leiden tot meer dialoog en meer samenwerking.” (Ziptone/Erik Bouwer)

Share the Post:

Gerelateerde berichten

Hai! Ik ben Cynthia: expert in leiderschap van klantcontact teams

Sinds 2006 heb ik als (eind)verantwoordelijke van klantcontactteams verschillende nationale én internationale miljoenenbedrijven geholpen om hun klantcontact afdeling te verbeteren. Merken waar ik mee heb gewerkt zijn onder andere Flinndal, MessageBird, NMBRS, BESTSELLER, Talpa Network en Budget Thuis. Hier heb ik diverse veranderingen doorgevoerd op het gebied van leiderschap, team dynamieken, processen en werkwijzen.

In 2021 ben ik bekroond tot Manager of the Year door de Customer Contact Management Association (CCMA).

Eind 2022 heb ik The Caring Company opgericht en adviseer ik bedrijven in het verbeteren van de klantcontactteams, door duurzame veranderingen door te voeren.

Ben je benieuwd of en hoe ik je kan helpen bij het verbeteren van jouw klantcontactteam? Boek dan een vrijblijvende matchcall in!

Tijdens deze matchcall bespreken we jouw uitdagingen en geef ik je gelijk 3 praktische tips mee die je vandaag al kunt toepassen om jouw klantcontactteam beter te laten functioneren.

Daarnaast kijken we samen of ik de juiste persoon ben om je verder te helpen.

Lijkt het je wat, boek dan hieronder direct jouw matchcall in!